Πληροφορικός Γραμματισμός

«Πρέπει να βγάλω τα τέλη κυκλοφορίας από τον υπολογιστή», «θέλω να βρίσκω συνταγές», «πως θα βλέπω τις προκηρύξεις για δουλειά;», «θέλω να συντάξω βιογραφικό σημείωμα..» αυτά και άλλα πολλά ακούγονται όταν μιλάω με τους εκπαιδευόμενους για τις ανάγκες της καθημερινότητάς τους που σχετίζονται με τη χρήση υπολογιστών.

Ο υπολογιστής είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο που πλέον όποιος αγνοεί έστω και στοιχειωδώς τη χρήση του ανήκει σε μια νέα κατηγορία αναλφάβητων, στους ψηφιακά αναλφάβητους. Υπάρχει σε πολλούς ενήλικες μια προκατάληψη απέναντι στη χρήση υπολογιστών, γιατί η αλήθεια είναι ότι χωρίς καθοδήγηση μπορεί να φαίνεται δύσκολη διαδικασία, πολύπλοκη ή ότι είναι κάτι που δεν μπορούν πλέον να μάθουν να χρησιμοποιούν γιατί «είναι για πιτσιρίκια». Όταν ξεπεράσουν τον αρχικό τους φόβο και αντιληφθούν πόσο μπορούν να αξιοποιήσουν στην καθημερινότητά τους τη χρήση του υπολογιστή, η πρόοδος που σημειώνουν είναι πολύ σημαντική. Πολλοί που δεν ακουμπούσαν καν υπολογιστή πριν έρθουν στο ΣΔΕ, αποκτούν μια πολύ χρήσιμη δεξιότητα μετά τη συμπλήρωση των δυο χρόνων φοίτησης στο σχολείο και άλλοι που είχαν γνώσεις τις εμπλούτισαν και τις ενίσχυσαν, ανάλογα πάντα με τις προσωπικές τους ανάγκες, χάρη στην ευελιξία που υπάρχει στην οργάνωση των μαθημάτων στο ΣΔΕ. Τα τελευταία πέντε χρόνια πολλοί σημείωσαν σημαντικές επιτυχίες και σε εξετάσεις πιστοποίησης γνώσης Η/Υ από φορείς αναγνωρισμένους από το ΑΣΕΠ, αποκτώντας έτσι και ένα επιπλέον τυπικό προσόν.

Κινητά τηλέφωνα, ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, MP3 players, USB sticks, πώς όλα αυτά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και μπορούν να αξιοποιηθούν με τη χρήση υπολογιστών, είναι κάποια από τα θολά τοπία που αποσαφηνίζονται και γίνονται ερεθίσματα ώστε οι εκπαιδευόμενοι να θέτουν τους δικούς τους προβληματισμούς και τις δικές τους απαιτήσεις για να διαμορφώνουν το μάθημα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους. Είναι πολύ συγκινητικό και η μεγαλύτερη επιβράβευση για εμένα ως εκπαιδεύτρια να βλέπω τους εκπαιδευόμενους να ξεπερνούν τους δισταγμούς και τις αρχικές τους δυσκολίες, να έρχονται στο εργαστήριο πριν καν χτυπήσει το κουδούνι για την έναρξη του μαθήματος, να κάνουν τις εργασίες τους με μεγάλο ζήλο και όρεξη, να μου ζητούν να μάθουν όλο και πιο συγκεκριμένα ζητήματα και στο τέλος κάθε σχολικού έτους η σχέση που έχουν με τη σύγχρονη ψηφιακή πραγματικότητα να έχει αλλάξει και τη θέση της άγνοιας, του φόβου ή και της ημιμάθειας να έχουν πάρει το ενδιαφέρον, η απορία και η επιθυμία για περισσότερη γνώση.  Στόχος στο ΣΔΕ είναι όλοι οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν τουλάχιστον ένα βασικό επίπεδο στην χρήση υπολογιστών, οι γνώστες να πάνε ένα ή και περισσότερα βήματα παραπάνω, να μάθουν πως μπορεί η καθημερινότητα τους να ωφεληθεί με τα νέα εργαλεία που προσφέρει η τεχνολογία και πάνω από όλα κανένας να μην αισθάνεται ότι μένει πίσω και δεν μπορεί να ακολουθήσει την εξέλιξη, στην εποχή που ζούμε.

  Κωνσταντίνα Πίστα

Εκπαιδεύτρια Πληροφορικού Γραμματισμού

ΣΔΕ Άσσου Λεχαίου